ZeMKI, Zentrum für Medien-, Kommunikations- und Informationsforschung Einleitung für Themenheft zu "Agency in a Datafied Society" erschienen NewsZeMKI-News13. Juni 2024 Bei der Zeitschrift Convergence geben Andreas Hepp und Stephan Görland ein Themenheft zu „Agency in a Datafied Society“, für das online nun die Einleitung erschienen ist. Mit dieser Einführung sollen zwei Ziele erreicht werden: Zum einen werden die intellektuellen Risiken thematisiert, die sich aus der empirischen und begrifflichen Unklarheit ergeben, die mit vagen Interpretationen einer datafizierten Gesellschaft verbunden sind. Zum anderen werden die vielfältigen Verwendungen des Begriffs Handlungsfähigkeit im Kontext der Erforschung einer datafizierten Gesellschaft systematisiert. Beides dient als Grundlage für die Einordnung der weiteren Beiträge des Themenhefts. Zur Einleitung Abstract: In media and communication research the datafied society has become a core concept for describing a society in which data-based sense making has become a fundamental principle of the construction of reality. In datafied societies it is often suggested that the possibilities of human agency are evolving, while also recognizing that a new form of machinic agency has become a ubiquitous phenomenon of daily life. The thematic issue Agency in a datafied society takes up such a discussion and aims to contribute to further clarification through theoretical and empirical articles. This introduction aims to achieve two objectives: First, it addresses the intellectual risks posed by empirical and conceptual ambiguity linked to vague interpretations of a datafied society. In tandem, it systematically categorizes the diverse applications of the term agency in the context of investigating a datafied society. Both serve as a foundation for situating the further contributions to this special issue in within the broader discourse of the field. Personen Dr. Stephan GörlandProf. Dr. Andreas Hepp Labs Lab Datafizierung und Mediatisierung