ZeMKI, Zentrum für Medien-, Kommunikations- und Informationsforschung Nachrichtenwerte in Fake News: Studie zu globalen Unterschieden veröffentlicht News23. Januar 2025 Eine neue Studie der ZeMKI-Mitglieder Sami Nenno und Prof. Cornelius Puschmann aus dem DCID Lab, veröffentlicht im „The International Journal of Press/Politics“, untersucht die Variation von Nachrichtenwerten in Fake News in nicht-westlichen Ländern. Während der Großteil der bisherigen Inhaltsanalyse von Falschinformationen sich auf sogenannte WEIRD-Länder (Western, Educated, Industrialized, Rich, Democratic) konzentriert, rücken Sami Nenno und Cornelius Puschmann in der Studie mit dem Titel „All The (Fake) News That’s Fit to Share? News Values in Perceived Misinformation across Twenty-Four Countries“ die Dynamiken in nicht-WEIRD-Ländern ins Zentrum. Auf Grundlage eines umfangreichen Datensatzes von URLs, die in 24 Ländern auf Facebook als „Fake News“ gemeldet wurden, analysieren Nenno und Puschmann die Inhalte nach fünf Nachrichtenwerten: Konflikt, Negativität, Nähe, Individualisierung und Informationsgehalt. Die Ergebnisse zeigen signifikante Unterschiede in der Ausprägung dieser Nachrichtenwerte, sowohl zwischen WEIRD- und nicht-WEIRD-Ländern als auch zwischen als Fake News gemeldeten und nicht gemeldeten Beiträgen. Abstract While there is a strong scholarly interest surrounding the content of political misinformation online, much of this research concerns misinformation in Western, Educated, Industrialized, Rich and Democratic (WEIRD) countries. Although such research has investigated the topical and stylistic characteristics of misinformation, its findings are frequently not interpreted systematically in relation to properties that journalists rely on to capture the attention of audiences, that is, in relation to news values. We close the gap on comparative studies of news values in misinformation with a perspective that emphasizes non-WEIRD countries. Relying on a dataset of URLs that were shared on Facebook in twenty-four countries and reported by users as containing false news, we compile a large corpus of online news items and use an array of computational tools to analyze its content with respect to a set of five news values (conflict, negativity, proximity, individualization, and informativeness). We find salient differences for almost all news values and regarding the WEIRD/non-WEIRD and flagged/unflagged distinction. Moreover, the prevalence of individual news values differs strongly for individual countries. However, while almost all differences are significant, the effects we encounter are mostly small. Titel: All The (Fake) News That’s Fit to Share? News Values in Perceived Misinformation across Twenty-Four CountriesAutoren: Sami Nenno und Cornelius PuschmannDOI: 10.1177/19401612241311893 Zum Beitrag Personen Prof. Dr. Cornelius PuschmannSami Nenno Labs Lab Digitale Kommunikation und Informationsvielfalt