Contact
- E-mail: marcel.lemmes@uni-tuebingen.de
CV
Marcel Lemmes, media studies scholar born in 1996, researches primarily on issues relating to the socially formative affordances of digital media. He is particularly interested in social media in the context of everyday culture and politicization, as well as the specifics of visual disinformation and populist visualization strategies.
Main research interests
- Social Media
- Online-Communitys
- Digital image phenomena
- Generative Imagery
- Memes
- Populism and populist communication
- Visual disinformation
Publications
- Lemmes, Marcel (2025). Visuelle Desinformation. Digitale Bilder zwischen Populismus und Manipulation. Köln: Herbert von Halem.
- Lemmes, Marcel; Packard, Stephan; Sachs-Hombach, Klaus (Hrsg.) (2025). Bilder im Aufbruch. Herausforderungen der Bildwissenschaft. Köln: Herbert von Halem.
- Lemmes, Marcel (2025). Beyond the Hyperreal: digitale Bilder und KI – Eine Herausforderung für die Bildsemiotik?. In: Lemmes, Marcel; Packard, Stephan; Sachs-Hombach, Klaus (Hrsg.): Bilder im Aufbruch. Herausforderungen der Bildwissenschaft. Köln: Herbert von Halem, S. 320–352..
- Lemmes, Marcel (2025). The Visual Politics of Populism. Synthetic Images and Imagined Communities. In: Purgar, Krešimir (Hrsg.): Images, Reality, and Digital Culture. Towards a Post-pictorial Condition. London; New York: Routledge, S. 61–78.
- Lemmes, Marcel (2024). Populistische Memetik. Eine Analyse symbolischer Gewalt in Social Media. IMAGE, 40, S. 205-228.
- Wilde, Lukas R. A.; Lemmes, Marcel; Sachs-Hombach, Klaus (Hrsg.) (2023): Generative Imagery. Towards a ‚New Paradigm‘ of Machine Learning-Based Image Production. Sonderausgabe der Zeitschrift IMAGE, 37.
