The ZeMKI Persons Prof. Dr. Karsten D. Wolf Professors Lab headLab Media and EducationLab membershipLab Media and EducationContactBuilding/room: GW2 A2130Phone: +49 (0) 421 218 69140E-mail: wolf@uni-bremen.deWebsite: https://zemki.uni-bremen.de/en/lab-medien-und-bildung/media-education-and-educational-media/Linkedin: https://www.linkedin.com/in/prof-dr-karsten-d-wolf/Twitter https://twitter.com/kadewe Vita Karsten D. Wolf has been Professor of Media Education and Didactic Design of Multimedia Learning Environments at the University of Bremen since 2011. He heads the “Media Education & Educational Media” lab at the Centre for Media and Communication Research (ZeMKI). His research focuses on audiovisual educational spaces such as YouTube and TikTok, the didactic and cinematic analysis of explanatory videos, the reconstruction of communicative figurations of informal learning, digital gaming & education, the didactic design of digital learning and teaching environments and interactive digital support diagnostics. After completing an apprenticeship as an industrial clerk, Karsten D. Wolf studied business administration as well as labour, vocational and business education at the University of Giessen. He completed his doctorate in 2001 with a thesis on the design of an internet-based learning environment to support self-organised learning. He worked as a research assistant at the Chair of Business Education at the University of Bamberg, specialising in e-learning and e-assessment. In 2005, he moved to a junior professorship at the University of Bremen. In 2011, he was appointed Professor (W2) at the University of Bremen, and in 2023 he accepted an offer to remain at the University of Bremen (W3). Subject area Media Education and Didactics of Multimedia Learning Environments at Faculty 12 Educational Sciences Main research areas Actor-centred analysis of audiovisual educational spaces such as YouTube and TikTok; didactic and filmic analysis of explanatory videos and tutorials; reconstruction of communicative figurations of informal learning; digital gaming and education; didactic design of digital learning-teaching environments with special consideration of active learning; software architecture of educational technology; AI-based highly informative feedback generation; digital support diagnostics. Most recent publications (Source: ORCID)Beyond Play: Researching the Transformative Power of Digital Gaming in Deeply Mediatized Societies. Media and Communicationhttps://doi.org/10.17645/mac.8800Meyer, Imke A M and Wolf, Karsten D and Windler, Melissa and Kster, Jan (2024). Digitale berufsfeldbezogene Förderung von Literalität und Numeralität in der arbeitsorientierten Grundbildung mit der lea.App. bwp@ Spezial HT2023 Fachkräftesicherung – Zukunftsweisende Qualifierziung, gesellschaftliche Teilhabe und Integration durch berufliche Bildunghttps://www.bwpat.de/ausgabe/spezial-ht2023/meyer-etalHonkomp-Wilkens, Verena and Wolf, Karsten D (2024). Diversität in Erklärvideos auf YouTube. Dekonstruktion oder Fortführung einer genderspezifischen Ordnung in informellen audio-visuellen Bildungsräumen?. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung. 53 (ENTGRENZUNGEN). 198–225https://www.medienpaed.com/article/view/1721Learning Together with YouTube? Adolescents’ Collective Use of Explanatory Audiovisual Content. Computers in the Schoolshttps://doi.org/10.1080/07380569.2024.2322166Editorial: Gesellschaftlicher Zusammenhalt. Kommunikation und Konsens. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildunghttp://dx.doi.org/10.21240/mpaed/jb19/2023.03.19.xVerena Honkomp-Wilkens and Karsten D Wolf and Patrick Jung and Nina Altmaier (2022). Informelles Lernen auf YouTube. Entwicklung eines Analyseinstruments zur Untersuchung didaktischer und gestalterischer Aspekte von Erklärvideos und Tutorials. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung. 495--528. Sektion Medienpadagogik der Deutschen Gesellschaft fur Erziehungswissenschaft - DGfEhttps://doi.org/10.21240%2Fmpaed%2Fjb18%2F2022.03.08.xEditorial: Optimierung in der Medienpädagogik. Forschungsperspektiven im Anschluss an den 27. Kongress der DGfE. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildunghttps://doi.org/10.21240/mpaed/42/2022.05.05.XKoppel, Ilka and Wolf, Karsten D and Kley, Susanne and Meyer, Imke A M (2022). Digitale Förderdiagnostik in der Basisbildung. Magazin erwachsenenbildung.athttps://erwachsenenbildung.at/magazin/ausgabe-47/17689-digitale-foerderdiagnostik-in-der-basisbildung.phpEditorial: Ästhetik – Digitalität – Macht. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildunghttps://doi.org/10.21240/mpaed/jb18/2022.10.29.XKarsten D Wolf and Klaus Rummler and Patrick Bettinger and Sandra Assmann (2021). Editorial: Medienpädagogik in Zeiten einer tiefgreifenden Mediatisierung. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung. i--xiii. Sektion Medienpadagogik der Deutschen Gesellschaft fur Erziehungswissenschaft - DGfEhttps://doi.org/10.21240%2Fmpaed%2Fjb16%2F2021.06.10.xhttps://orcid.org/0000-0002-4151-840X